V Barcelone som sa naučila (nielen) ako lepšie učiť

Existuje spôsob, ako učiť efektívnejšie? Je učenie o knihách? Ako zaujať žiakov tak, aby hodina nebola iba nudnou povinnosťou? Mohlo by byť učenie aj zábavné?

V januári som sa vďaka projektu Erasmus + zúčastnila medzinárodného školenia v Barcelone. Bolo to školenie európskych rozmerov, zamerané na kreativitu a inovatívne metódy v učení. V tomto článku sa s Vami podelím o svoje skúsenosti a tipy :).

Tento kurz bol prínosom nielen čo sa vedomostí týka. Okrem spoznania španielskej kultúry a histórie sa účastníkom naskytla aj príležitosť nadviazania spolupráce s novými zaujímavými kontaktmi. (Napríklad s učiteľkami na Reunion Island. Viete, kde to je?)

Nepracovali sme so žiadnym textom, ani s knihami. Každý deň sme mali lekcie v podobe aktivít, zamerané na kreatívne myslenie a pomôckami k dosiahnutiu nášho cieľa boli len objekty vôkol nás a prostredie. Niektoré lekcie nám španielske podnebie umožnilo prežiť von, na čerstvom vzduchu, priamo medzi unikátnymi pamiatkami nádhernej Barcelony. Pri Montblanc sme sa napríklad učili, ako tvoriť Escape room a použiť ho vo vyučovaní.

V iný deň sme sa presunuli do parku, kde bolo našou úlohou rozdeliť sa do tímov, pozbierať zo zeme 6 ľubovoľných, zaujímavých objektov a následne z nich niečo poskladať. Keďže väčšina z nás využila tento priestor na vyzbieranie smetí z parku (nevedeli sme, že dané predmety budeme následne potrebovať 🙂 ) bolo náročné vytvoriť predmet, ktorému dáme ako skupina hlbší zmysel a vytvoríme k nemu prednášku. Nám sa to však podarilo práve vďaka aktivovaní kreatívneho myslenia, a tak sme postavili malého smeťo-robota, ktorý mal na sebe aj prvky prírody a poukázali sme ním na problémy životného prostredia.

Zažili sme nielen neformálne outdoorove učenie (napr. v podobe spomínaného escape room-u), ale tiež interaktívne učenie vďaka digitálnej ére (nech žijú aplikácie!). Svoju kreativitu sme rozvíjali aj na základe tímových aktivít, či prezentovania sa v podobe piesní. (Vedeli by ste vybrať tri pesničky, ktoré vystihujú vašu osobnosť?

Pri aktivitách, ktoré sme urobili len do polky ( zvyšok mal za nás dokončiť náš sused) sme sa učili, aké je dôležité pochopiť, že každý z nás myslí a prežíva veci inak a preto je potrebné snažiť sa neustále sa priblížiť k potrebám našich žiakov a k ich prežívaniu.

Školenie bolo neformálne, zaujímavé, inovatívne a plné rôznych kultúr. Stretla som tam ľudí z Nemecka, Portugalska, Sardínie a Reunion Island (malý ostrov pod Madagaskarom) a vymenili sme si svoje skúsenosti z oblasti školstva a práce s mladými aj dospelými. Som veľmi vďačná za možnosť zúčastniť sa takého školenia a celkovo za projekty, ktoré existujú vďaka Európskej únii, pretože podporujú rozvoj a sebarast a rozširujú naše obzory.
Ďakujem Barcelona, hasta la vista!

P.S. Pre učiteľov a budúcich učiteľov prikladám pár pomôcok/aplikácií, ktoré vám pomôžu lepšie naplánovať vyučovací proces (učebný plán, plánovanie hodiny, aktivít atď.)

Maja Kleinová Marković