Parlament schválil celoúnijné zásady bezpečnejšieho využívania dronov

 
  • spoločná minimálna úroveň bezpečnosti dronov v celej EÚ
  • právna istota potrebná na ďalší rozvoj trhu s dronmi
  • modernizované a novým výzvam prispôsobené pravidlá bezpečnosti letectva

Poslanci v utorok 12.júna schválili novelu pravidiel bezpečnosti civilného letectva, ktorá okrem iného zavádza celoúnijné zásady pre prevádzku dronov zamerané na zvýšenie ich bezpečnosti.

Prijatý text nariadenia, ktorý je výsledkom rokovaní a dohody poslancov so zástupcami Rady (ministrov) EÚ z novembra 2017, definuje na úrovni EÚ kľúčové zásady týkajúce sa využívania všetkých bezpilotných lietadiel a ich prevádzkovateľov.

Cieľom nových predpisov je zaistenie rovnakej minimálnej úrovne bezpečnosti dronov v celej Únii. Výrobcom by mali zabezpečiť celoúnijnú právnu istotu a predvídateľnosť pri navrhovaní a konštruovaní bezpilotných lietadiel. 

Využívanie dronov, ktorých hmotnosť nepresiahne 150 kg, je v súčasnosti regulovaná iba na úrovni členských štátov. Súčasná rôznorodosť vnútroštátnych predpisov v oblasti dizajnu či bezpečnosti dronov brzdí rozvoj trhu s bezpilotnými lietadlami v EÚ.

Drony: Zadefinovanie celoúnijných zásad …

Bezpečnosť bezpilotných lietadiel budú musieť mať na pamäti už dizajnéri, ktorí by mali zabezpečiť, aby nimi navrhnutá konštrukcia dronu neohrozovala ľudí. Bezpilotné lietadla by mali byť na základe bezpečnostného rizika vyplývajúceho napríklad z ich váhy alebo miesta využívania vybavené istými prvkami a funkciami – napríklad systémom zabraňujúcim zrážkam či systémom automatizovaného pristávania v prípade straty kontaktu či kontroly nad strojom.

Prevádzkovatelia sa budú musieť oboznámiť so všetkými pravidlami, ktoré sa na nich vzťahujú. Budú tiež explicitne zodpovední za bezpečnú prevádzku dronu, teda za neohrozenie verejnosti či iných objektov vo vzduchu. Isté bezpilotné lietadlá bude zároveň možné prevádzkovať až po absolvovaní špecifického školenia.

Prevádzkovatelia väčších dronov, ktoré môžu v prípade zrážky spôsobiť ľuďom zranenie, by mali byť zaregistrovaní vo vnútroštátnych registroch a ich stroje za účelom ľahšej identifikácie označené. Táto povinnosť sa nebude vzťahovať na prevádzkovateľov najmenších dronov.

 

… ako základ pre budúce pravidlá

Európska komisia by mala na základe týchto kľúčových zásad vypracovať detailnejšie celoúnijné pravidlá. Tie by mali okrem iného zadefinovať obmedzenia maximálnej prevádzkovej vzdialenosti či nadmorskej výšky a určiť, ktoré drony by mali na základe rizík spojených s ich zamýšľaným využívaním podliehať certifikácií. Budúce pravidlá tiež vymedzia, ktorí operátori budú musieť byť zaškolení a zaregistrovaní a ktoré bezpilotné lietadlá budú mať dodatočné bezpečnostné prvky v povinnej výbave.

Modernizácia pravidiel pre bezpečnosť letectva

Parlamentom schválené nariadenie prináša okrem spoločných zásad využívania dronov aj novelizáciu pravidiel v oblasti bezpečnosti letectva. Cieľom sú moderné, primerané a na rizikách založené právne predpisy, ktoré pomôžu udržať vysokú úroveň bezpečnosti leteckej dopravy v EÚ aj pri očakávanom náraste jej intenzity v nasledujúcich rokoch.

Novela posilňuje spoluprácu medzi Európskou agentúrou pre bezpečnosť letectva (EASA) a vnútroštátnymi orgánmi, napríklad v prípadoch letov nad konfliktnými zónami. Schválený text tiež poveruje Komisiu vypracovaním štandardov pre získavanie údajov z letových zapisovačov v reálnom čase s cieľom urýchliť poskytnutie pomoci v prípade núdze.

Ďalší postup

Text nariadenia, ktorý poslanci schválili pomerom hlasov 558 (za): 71 (proti): 48 (zdržalo sa hlasovania), musí pred jeho vstupom do platnosti formálne odobriť aj Rada (ministrov) EÚ.

 

Súvislosti

Technológia civilných bezpilotných lietadiel by sa mohla v priebehu desiatich podieľať na trhu leteckej dopravy EÚ až desiatimi percentami, čo by zodpovedalo približne pätnástim miliardám eur ročne. Komisia odhaduje, že v sektore dronov v EÚ by do roku 2050 mohlo vzniknúť približne 150.000 pracovných miest.

Zdroj: europarl.europa.eu