V Európe začnú platiť nové pravidlá pre autá

Autá sú zdrojom 12 % emisií oxidu uhličitého, ktoré sa v Európskej únii vytvoria. EÚ už dlhodobo presadzuje ekologickú politiku s cieľom dosiahnuť uhlíkovú nezávislosť. V rámci tejto politiky EÚ prijíma rôzne naradenia s cieľom obmedziť a znížiť množstvo vyprodukovaných emisií CO2. Pri množstve emisií, ktoré automobilový priemysel produkuje, sa na toto odvetvie už teraz vzťahuje veľké množstvo zákonov. Od septembra tohto roku k nim pribudne aj nariadenie EÚ o schvaľovaní motorových vozidiel a o dohľade nad trhom s nimi.

V novom nariadení sa sprísňujú predovšetkým podmienky typového schvaľovania a tiež systém dohľadu nad trhom. Nové pravidlá majú za cieľ zvýšiť úroveň kvality a typového schvaľovania a testovania vozidiel, rovnako bude zvýšené aj množstvo kontrol automobilov, ktoré už na trhu sú.

Medzi kľúčové prvky nového nariadenia, ktoré bolo prijaté patrí aj kvalita testovania pred uvedením na trh. Hlavnou myšlienkou tohto bodu je, aby technické služby vykonávajúce kontrolu automobilov prešli kontrolami, ktoré dokážu, že tieto služby sú kompetentné a nezávislé. Ďalším dôležitým bodom je kontrola automobilov, ktoré na trhu sú. Členským štátom sa zvýši počet automobilov, ktoré budú môcť testovať a bude im udelená možnosť prijať ochranné opatrenia vozidlám, ktoré nie sú v súlade s predpismi. Ďalšou novinkou bude, že kontroly bude môcť vykonávať aj samotná Európska komisia a nielen štátne orgány.

Komisia poskytla Spoločnému výskumnému centru (JRC) dodatočné zdroje, aby prevzalo túto novú úlohu v rámci dohľadu nad trhom. Centrum tak získalo prostriedky na výrobu dvoch ďalších laboratórií a ďalších zamestnancov. Nové pravidlá začala Komisia pripravovať už v roku 2016, v nadväznosti na vtedajší škandál s emisiami.

Zdroj: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SK/TXT/PDF/?uri=CELEX:32018R0858&from=SK